Mějte sociální sítě pod kontrolou

06 února

Sociální sítě mohou být dobrým sluhou, ale také zlým pánem, pokud vás ovládnou. Já to musím vědět nejlíp, protože tomu není tak dávno, co jsem na nich trávila opravdu dost času. A právě díky tomu vznikl tento článek, ve kterém vám představím pár tipů, jak mít sociální sítě pod kontrolou.


Jak poznáte, že je potřeba změnu


Pokud si uvědomíte, že sociálním sítím obětujete příliš mnoho času, a vadí vám to, protože víte, že byste jej mohli využívat mnohem smysluplněji, pak skutečně již potřebujete spustit proces změny dosavadního přístupu k sociálním sítím. 

Jak začít

1. Sepište si seznam všech sociálních sítí, na kterých máte svůj profil.
2. Škrtněte z vytvořeného seznamu všechny sociální sítě, které už nepoužíváte.
3. Znovu si projděte celý seznam a u každé položky se zeptejte sami sebe, zda vám daná sociální síť něco přináší nebo nebo naopak bere (například váš čas). Škrtněte ty sociální sítě, které pro vás ničím přínosné nejsou.
4. Na všech sociálních sítích, které jste ze svého seznamu vyškrtli, smažte svůj profil.

Ten nejtěžší úkol

Asi nejtěžším úkolem v celém procesu je důkladné zvážení, zda danou sociální síť využíváte tak, aby pro váš byla v něčem prospěšná nebo ne. Já na to po vzoru Rory Gilmorové používám seznamy pro a proti, což vždy akorát tak rozesměje mého přítele.

Sociální sítě, které jsem používala: twitter, youtube, instagram, facebook, pinterest, goodreads

Například takový Facebook bych ze začátku označila za zbytečný a smazala z něj svůj účet téměř okamžitě. Po zvážení mi ale došlo, že negativa (trávím na něm spoustu času) jsou menší než pozitiva (mám díky němu kontakty na své bývalé spolužáky a kolegy, včas se dozvím o nových akcích v okolí, mám přehled o narozeninách svých známých apod.) Zkrátka a dobře důvodů, proč si Facebook účet nechat, je mnoho. To, že na něm trávím moc času, je něco, co se dá regulovat. V mém případě to je pomocí doplňku StayFocusd, na který jsem si nastavila maximální denní limit pro Facebook na 10 minut. Funguje to skvěle. Z mobilu jsem Facebook odstranila úplně.
Filtrovat v něm ale musím i některé příspěvky, protože (netuším proč), ale spousta mých přátel má tendenci publikovat opravdu hloupé a nesmyslné věci, které mě opravdu nezajímají (a určitě nejsem sama). Facebook teď pracuje pro mě a zobrazuje mi pouze příspěvky, které mě zajímají.

Naopak takový Twitter účet letěl hned. Domnívala jsem se, že na něm najdu nejaktuálnější informace ze svých oblíbených webů, ale to mi poskytuje Feedly a Facebook, takže Twitter mi opravdu nepřináší nic.

Instagram je kapitola sama o sobě. Mám ho ráda, ale nebaví mě každý den koukat na to, co mají mí přátelé k obědu nebo jak vypadají v posilovně. Ano, nebylo mi zrovna dvakrát příjemné některé z přátel bez milosti odebrat ze sledovaných, ale co se dá dělat, když publikují nesmysly. Sleduji teď jen účty, které mě v něčem inspirují a motivují. 

Pinterest je sociální síť, ve které si shromažďujete různé obrázky a články, které vás něčím zaujaly. Já zde čerpán inspiraci především z oblasti interiérového designu a architektury. Opět jde tedy o web, který mi něco přináší (spoustu nápadů z něj bych ráda jednou realizovala), takže nemám důvod, proč jej přestat používat. Jen si musím stanovit pevnou hranici maximálně 10 minut denně.

Goodreads patří asi k mým nejoblíbenějším stránkám vůbec. Je to sociální síť, která spojuje čtenáře z celého světa. Já si na ní založila profil, abych si vedla evidenci knih, které mám přečtené, právě čtu nebo mám v plánu číst. Skvělé je, že zde mám spoustu přátel, kteří čtou podobné knihy jako já, takže se vzájemně inspirujeme. Goodreads otevřu vždy, když nějakou knihu dočtu a chystám se číst další, nebo když hledám tip na nějakou knihu. Na stránkách trávím minimum času a navíc jsou pro mě přínosem, takže není třeba se zde profilu zbavovat.

Pár tipů na závěr

1. Sociální sítě by vás neměly nikdy rušit, takže vypněte všechny notifikace. Nic vám neuteče, opravdu.
2. Přestaňte neustále kontrolovat, co je kde nového. 
3. Pokud vás někdo z vašich blízkých pozve do další sociální sítě, odmítněte toto pozvání. (Já už pozvánku na badoo musela odmítnout fakt mockrát.)
4. Možná jste si všimli, že sociální sítě dnes tak trochu nahrazují osobní setkávání. Zkuste se proto raději s lidmi více potkávat a mluvit v reálném životě. Nežijte jen na síti.
5. Pokud se prohlížení sociálních sítí stalo jakýmsi vaším rituálem, změňte ho a najdete si místo něj něco jiného. Já jsem například po mobilu sáhla hned ráno po probuzení a dívala se, co je na sociálních sítích nového. Teď místo toho radši dočtu kapitolu z knihy, u které jsem předchozí večer usnula, nebo si projedu nový anglický slovíčka (no a nebo taky rovnou vstanu a získám tak pár minut navíc.)

Sociální sítě nám mohou v ledasčem pomáhat, ale potřebují komu jasně stanovené hranice. Ty jim musíte určit vy, abyste je měli plně pod kontrolou. Věřte mi, že s trochou cviku to opravdu jde. Ze začátku si sice možná řeknete, že deset minut denně na facebook je málo, ale po chvilce vám to už ani nepřijde.

Zdroj obrázku: 1

Podobné články

0 komentářů

Děkuji za každý komentář. ♥

Archiv blogu

Podporuji a jsem členem

Podporuji a jsem členem