Minimalistická výzva

06 března

Co bych to byla za minimalistu, kdybych nevyzkoušela výzvu 30 days minimalist. Existuje jich více druhů, ale v podstatě obsahují to stejné - trénink minimalizace. Jako člověk, který je minimalistou už bezmála pět let, jsem se trochu obávala, zda mi bude tato výzva vůbec v něčem přínosná. Co myslíte - byla nebo ne?


Minimalistické výzvy většinou trvají 30 dní a je jich opravdu docela hodně. Já se pokusila spojit dohromady hned tři výzvy, protože v každé bylo něco, co běžně praktikuji, a tak by nemělo smysl, abych to měla jako součást úkolů ve výzvě. Některé body jsem tedy proškrtala a ze tří výzev tak udělala jednu.

A teď už k jednotlivým úkolům, které musím postupně plnit (každý den jeden).


Minimalistická výzva

  1. den - Zůstaň celý den offline 
  2. den - Pracuj na své vděčnosti 
  3. den - Zjisti, jaké jsou tvé denní zvyky a popřemýšlej o nich 
  4. den - Zbav svůj mobil nepořádku 
  5. den - Udělej si pořádek ve svém šatníku 
  6. den - Vytvoř si ranní rituál 
  7. den - Vyzkoušej si single tasking 
  8. den - Vydej se na dlouhou procházku 
  9. den - Proškrtej svůj seznam knih, které chceš číst 
  10. den - Zbav se alespoň dvou věcí ze svého šatníku 
  11. den - Celý den si nic nekupuj 
  12. den - Zbav se alespoň dvou věcí ze své zásoby kosmetiky a drogerie 
  13. den - Udělej pořádek ve svém počítači
  14. den - Vyzkoušej jógu nebo jiný způsob meditace
  15. den - Jeden den si na nic nestěžuj 
  16. den - Pij dnes pouze vodu 
  17. den - Zhodnoť své závazky
  18. den - 15 minut nic nedělej 
  19. den - Čti si celý večer 
  20. den - Udělej první krok k osvojení si nového návyku
  21. den - Dokonči nějaký úkol, který stále odkládáš
  22. den - Stanov si cíle pro tento rok
  23. den - Na vše, co se ti dnes přihodí, se dívej pozitivně 
  24. den - Vytvoř si večerní rutinu před spaním
  25. den - Udělej pořádek ve své knihovně 
  26. den - Zhodnoť svých pět posledních nákupů
  27. den - Zazálohuj si počítač i mobil
  28. den - Udělej si pořádek ve svém digitálním životě
  29. den - Zjisti, co je u tebe spouštěčem stresu
  30. den - Urči si hlavní priority ve svém životě
Touto výzvou jsem si prošla loni v červenci a zde jsou mé poznatky k jednotlivým bodům, které jsem tenkrát zpracovala pro článek.

1. Zůstaň celý den offline 
Protože byla sobota, jednoduše jsem na mobilu nastavila režim "letadlo"a bylo to. Přístup k fotoaparátu a k zobrazení času jsem měla a to bylo hlavní. Sociální sítě mi nechyběly vůbec. Jen jsem se asi třikrát chtěla podívat na předpověď počasí. Díky offline režimu jsem zvládla dočíst knížku v rekordním čase. 

2. Pracuj na své vděčnosti 
Díky tomuto bodu jsem se konečně dokopala k praktikování metody "flow-lístek", který si od té doby každý den vyplňuji. V podstatě si každý den zapíšete tři věci, které vám přinesly radost, a za které jste vděční. Pokud byste si i vy chtěli vytisknout ten svůj, můžete tak učinit zde. Využít ale lze také mobilní aplikaci tady. A jaký je význam flow-lístku? Po nějaké době by se měla zvýšit vaše schopnost odolávat negativním vlivům okolí a naopak byste měli získat více optimismu. Metodu flow-lístku nám doporučoval na své přednášce i Petr Ludwig, takže jsem to zkrátka vyzkoušet musela. 

3. Zjisti, jaké jsou tvé denní zvyky a popřemýšlej o nich 
Že jsou některé mé denní zvyky neuvěřitelně blbé, jsem věděla už dávno. Nastal ale čas je konečně začít měnit. To, že jsem ráno jako první prohlídla sociální sítě, je už minulostí. Většinu z nich jsem bez milosti odstranila z mobilu. Taky jsem si (konečně) začala věci do práce chystat večer, ne až ráno. Existuje spousta činností, které bych ráda dělala pravidelně, a proto se o to od uskutečnění této výzvy snažím. Opět mi zde pomohl Petr Ludwig a jeho buzer-lístek, který doporučuji, pokud si chcete osvojit nějaký nový návyk. 

4. Zbav svůj mobil nepořádku 
Dlouho jsem si říkala, že to jednou udělám, ale až tahle výzva mě donutila k činu. Promazala jsem všechny fotky, odstranila několik aplikací, které už nepoužívám, a vymazala pár osob z kontaktů. Udělat si v mobilu pořádek mě stálo bezmála jeden celý podvečer, ale rozhodně to stálo za to. 

5. Udělej si pořádek ve svém šatníku 
Vzhledem k tomu, že se ve svém šatníku snažím udržovat pořádek neustále, byl tento úkol snadný. 

6. Vytvoř si ranní rituál 
Mým rituálem bylo zkontrolovat facebook a instagram, ale naštěstí už tomu tak není. 

7. Vyzkoušej si single tasking 
Vyzkoušela jsem si a vůbec mě nezaujal. Myslím si, že v dnešním světě je potřeba občas vypnout a soustředit se jen na jednu věc, ale na druhou stranu mi to přijde kontraproduktivní. V tomhle si asi musí najít rovnováhu každý sám. 

8. Vydej se na dlouhou procházku 
Zrovna tento úkol vyšel na den, kdy jsme s přítelem vyrazili do ZOO, takže procházka byla více než jen dlouhá. 

9. Proškrtej svůj seznam knih, které chceš číst 
Všechny své seznamy knih si eviduji na goodreads.com, takže jsem si jednoduše otevřela záložku "to read" a trochu ji promazala. 

10. Zbav se alespoň dvou věcí ze svého šatníku 
Nenošených věcí ze svého šatníku se snažím zbavovat pravidelně, ale přesto jsem v rámci této výzvy několik dalších kousků vyřadila. 

11. Celý den si nic nekupuj 
Úkol byl těžší, než se by se mohlo na první pohled zdát. Člověk by si ráno cestou kolem pekárny koupil čerstvé pečivo, cestou z práce pro změnu zmrzlinu a tak dále a tak dále. Ale zvládla jsem to. 

12. Zbav se alespoň dvou věcí ze své zásoby kosmetiky a drogerie 
Na tento úkol jsem se docela těšila. Jednou za čas takto kosmetiku proberu a nepoužité věci (většinou nechtěné dárky) věnuji jedné paní pro její dcery, které z toho vždy mají ohromnou radost (a já pak také). 

13. Udělej pořádek ve svém počítači 
Digitální očistu jsem udělala nedávno, takže tento bod mi moc práce nedal. Udělala jsem si ale pořádek alespoň i na počítači v práci (už bylo potřeba). 

14. Vyzkoušej jógu nebo jiný způsob meditace 
Jógu jsem zkoušela jeden semestr v rámci povinného tělocviku na vysoké škole a vůbec mě nezaujala. Věřím, že je jóga pro mnoha lidí přínosná a prospívá jak jejich psychické, tak i fyzické stránce, ale mně prostě vůbec nebavila. Neumím na povel relaxovat. Možná to bylo naším lektorem, který byl ztělesněním ultra radikálního alternativce a sluníčkáře, takže jsem ho prostě nedokázala brát vážně. Nakonec jsem v rámci plnění této výzvy vyzkoušela jiný způsob meditace.

15. Jeden den si na nic nestěžuj 
První, co mě napadlo, když jsem si četla tento úkol bylo: "Jak jako nestěžovat si?" Víte, vy to teda zatím nevíte, ale já Vám to prozradím - často si na něco stěžuju. Ale všimla jsem si, jak neuvěřitelně mi jde na nervy, když si někdo z mých blízkých stěžuje na věci, se kterými může něco dělat, ale nedělá. Najednou mi došlo, že dělám to stejné, a už je to uvědomění mi stačilo tomu, abych na stěžování pohlížela jinak, resp. místo stěžování se napřed zeptala sama sebe, jestli s tím můžu něco udělat. Pokud ano, tak to udělám, pokud ne, stěžováním to fakt nezachráním.

16. Pij dnes pouze vodu 
Většinou v létě piji jen vodu, takže tento úkol nebyl zase tak náročný. Tedy až na kafe - to mi chybělo, pravda.

17. Zhodnoť své závazky 
Já naštěstí moc závazků nemám a ty, co mám, jsou závazky proto, že jsem si to tak sama zvolila, takže jejich hodnocení není potřeba. Hodnotím je tak nějak průběžně, a pokud postupem času ztratí hodnotu, kterou pro mě původně měly, pak řeším otázku, proč tomu tak je.

18. 15 minut nic nedělej 
Tohle byl asi nejtěžší úkol z celé výzvy. Člověk tak sedí, kouká a hlavou mu šrotuje, co vše je potřeba udělat, a čím začne, až uplyne těch patnáct minut. Pak začne počítat pomalu i vteřiny, aby nakonec zjistil, že po těch 15 minut, co neměl nic dělat, koukal z okna, přemýšlel, počítal, představoval si - zkrátka pořád něco dělal.

19. Čti si celý večer 
Většina večerů v pracovních dnech padne na moji druhou práci, ale sem tam se místečko najde a čtení je pak příjemná změna. Brala bych to tak častěji.

20. Udělej první krok k osvojení si nového návyku 
Mým prvním krokem k osvojení si nového návyku bylo vytisknutí buzer-lístku. Pak stačilo návyk doplnit a pravidelně hodnotit, jak se mi daří (a nebo taky ne). 

21. Dokonči nějaký úkol, který stále odkládáš 
Pustila jsem do úkolu, který odkládám už několik měsíců. Za pět minut bylo hotovo a ten pocit, že už to mám z krku, byl zkrátka k nezaplacení.

22. Stanov si cíle pro tento rok 
Cíle stanoveny. Teď ještě již dosáhnout, že?

23. Na vše, co se ti dnes přihodí, se dívej pozitivně 
Poslední dobou se o to snažím čím dál častěji, ale jsou bohužel situace, které člověk (nebo tedy alespoň já) prostě pozitivně brát nedokáže. Na této části budu muset ještě zapracovat, protože vím, jak moc je důležitá.

24. Vytvoř si večerní rutinu 
Nově je mojí večerní rutinou nachystat si věci do práce na další den (a to včetně výběru oblečení, nachystání snídaně i obědu). Ráno tak mám více času a hlavně vstávám s tím, že mám vše už připravené. Odpadl mi tak ranní stres, což považuji za takovou svou malou osobní výhru.

25. Udělej pořádek ve své knihovně 
Fyzicky moc knih nevlastním, jelikož po přečtení je většinou rovnou nabídnu přátelům nebo tetě do knihovny. Horší to je ovšem s elektronickými knihami, kterých mám už několik stovek. Ale vyhradila jsem si na svoji elektronickou knihovnu čas a dala vše do složek a abecedního řazení, k čemuž jsem se také chystala už dlouho. 

26. Zhodnoť svých pět posledních nákupů 
Náhodou se musím pochválit, protože mých pět posledních nákupů nebyly žádné blbosti, ale naopak samé praktické věci (převážně jídlo). Bohužel se mi to nestává často. Většinou utrácím také za pěkné blbosti, i když nákupu pak lituji. Pracuji na tom pomocí seznamu "co nekupovat", na který mě přivedla svým článkem Veronika.

27. Zazálohuj si počítač i mobil 
Notebook a mobil se mi zálohují automaticky na iCloud a notebook navíc ještě na externí disk, takže tento bod odškrtávám. 

28. Udělej si pořádek ve svém digitálním životě 
Jak už jsem psala výše, nejnáročnější bylo asi uspořádání mých elektronických knih. Jak jsem měla za sebou tohle, bylo už vše ostatní docela hračka. Uspořádala jsem hlavně také své fotky, protože v nich už vládl trochu chaos a špatně se mi v nich vyhledávalo. 

29. Zjisti, co je u tebe spouštěčem stresu
Jsem až neuvěřitelně posedlá organizováním, a jak nejdou věci podle plánu, začínám zmatkovat. Snad ani nemusím říkat, že většinou zcela zbytečně. V této oblasti se budu snažit najít rovnováhu. Přeci jen mít zorganizované věci je fajn, ale nic by se nemělo přehánět.

30. Urči si hlavní priority ve svém životě 
Troufám si říct, že priority mám jasně určené už dávno. Vím, co je pro mě důležité a snažím se podle toho také jednat. Jako největší problém zatím shledávám své okolí, které má priority jiné, a odmítá tak respektovat ty mé. Poslední dobou je mi to ale čím dál tím víc jedno.

A co Vy? Absolvovali jste také minimalistickou výzvu? Co Vám tato výzva přinesla užitečného?

Zdroj obrázku v záhlaví: 1

Podobné články

0 komentářů

Děkuji za každý komentář. ♥

Archiv blogu

Podporuji a jsem členem

Podporuji a jsem členem